Naamsbekendheid opbouwen

Het opbouwen van naamsbekendheid kost tijd en geld.

Bedrijfsnaam: het eerste visitekaartje voor jouw bedrijf is de naam van de onderneming. Naamsbekendheid begint dus met een goede bedrijfsnaam, maar hier zijn wel eisen aan verbonden.

Bereikbaarheid van jouw bedrijf: hier kunnen klanten jouw bedrijf vinden.

Huisstijl: de manier waarop jij je presenteert zit in alle uitingen van je bedrijf, van rekeningen tot de bedrijfsauto. Zorg je ervoor dat mensen jouw bedrijf herkennen. De huisstijl is de manier waarop jij je presenteert.

Het begint met een goede bedrijfsnaam

Een goede bedrijfsnaam is het eerste visitekaartje voor klanten. Het opbouwen van naamsbekendheid kost tijd en geld. Denk daarom goed na over de naam van je bedrijf. Je kan kiezen om je eigen naam te gebruiken (let op: bij een eventuele overname is dit niet handig), een beschrijving van je bedrijf (zoals Keukenconcurrent of Klussenier) of om meer op de creatieve tour te gaan. Let op: een creatieve naam moet wel passen bij jouw bedrijf – een tekstbureau kan zich bijvoorbeeld meer veroorloven dan een notaris. Voor het kiezen van een bedrijfsnaam kan je ook een reclamebureau inschakelen.

Eisen bedrijfsnaam

Je mag niet zomaar elke naam gebruiken voor jouw bedrijf. De rechter kan je zelfs opleggen dat je een naam niet meer mag gebruiken. Je moet dan een nieuwe naam bedenken en weer opnieuw werken aan je naamsbekendheid. Let daarom bij het bedenken van jouw bedrijfsnaam op de volgende eisen:

  • De handelsnaam moet onderscheidend zijn. ‘Bakker’ is niet onderscheidend genoeg, er zijn immers duizenden bakkerszaken in Nederland.
  • De handelsnaam mag niet verwarrend of misleidend zijn. Jouw bedrijfsnaam mag dus niet lijken op de naam van een andere onderneming. Ook mag je niet liegen: je kunt geen ‘bv’ toevoegen aan je bedrijfsnaam, als je bedrijf geen bv is.
  • De handelsnaam mag niet in strijd zijn met bestaande merken.


Bestaande bedrijfsnaam?

Als je je inschrijft in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) onderzoekt deze of er al een bedrijf is met dezelfde naam. Je kan ook voor 90 euro een handelsnaamonderzoek laten uitvoeren door de KvK. Dan wordt jouw bedrijfsnaam vergeleken met handelsnamen die hetzelfde klinken of worden geschreven. De KvK onderzoekt niet of jouw bedrijfsnaam in strijd is met bestaande merken. Het Benelux-Bureau vor Intellectuele Eigendom (BBIE) houdt zich bezig met merkbescherming.


Tips voor een goede bedrijfsnaam

  • Maak duidelijk wat je doet. Wees origineel: de beste namen wijken af van de concurrent.
  • Zorg ervoor dat de naam van je bedrijf past bij de activiteiten die je doet.
  • Wees voorzichting met grappige namen. Niet iedereen heeft dezelfde humor.
  • Zorg ervoor dat je te vinden bent (bijvoorbeeld op internet). Mensen moeten de bedrijfsnaam goed kunnen uitspreken, onthouden en spellen.
  • Let op de eisen die worden gesteld aan een bedrijfsnaam.
  • Controleer bij de KvK of de bedrijfsnaam nog vrij is. Maar check ook of de domeinnaam op internet nog vrij is!
  • Test de bedrijfsnaam eerst op vrienden en familie.
  • Neem de tijd voor het bedenken van een goede bedrijfsnaam.
  • Een goede bedrijfsnaam is onderdeel van je huisstijl.

Zo is jouw bedrijf te bereiken

Postbusadres

Een adres kan veel over een bedrijf zeggen. Klinkt de straatnaam en/of plaatsnaam van jouw bedrijf niet zo indrukwekkend?  Los dit eenvoudig op door een postbus.

Fax

Het voordeel van een fax is dat je hiermee documenten kan versturen met een handtekening erop. Dit geeft iets meer zekerheid dan een e-mail of telefonische bevestiging. Met een computer met internetverbinding en een scanner kun je feitelijk al faxen.

Telefoon

Ben je veel onderweg? Dan kan een mobiele telefoon handig zijn. Een mobieltje dat steeds rinkelt kan echter ook storend werken. In dat geval kan je kiezen voor een secretariaatservice. Zo’n service neemt de telefoon met jouw bedrijfsnaam op. Kosten: ongeveer 1,50 euro per gesprek. In een bedrijvenpark zitten deze kosten vaak bij de huur inbegrepen. Terugvallen op een antwoordapparaat of voicemail kan natuurlijk ook. Spreek een korte, zakelijke tekst in. Wacht niet te lang met terugbellen. Gebruik je meerdere telefoons? Je kan de telefoon doorschakelen. Je betaalt dan wel de kosten vanaf het ene toestel naar het toestel waarnaar je hebt doorgeschakeld.

Internet

Zorg ervoor dat je website en contactgegevens goed te vinden zijn met zoekmachines op internet.

Gidsen

Meld je aan voor de Telefoongids, de Gouden Gids en de gemeentegids.  Zo kunnen potentiële klanten je vinden.

Huisstijl

Met een ‘huisstijl’ zorg je ervoor dat mensen jouw bedrijf herkennen. De huisstijl is de manier waarop jij je presenteert. Deze stijl pas je overal op toe, bijvoorbeeld op rekeningen, briefpapier, de bedrijfsauto, in de inrichting van het gebouw etc.

Een huisstijl bestaat uit vijf elementen:

  • Woordmerk (naam)
  • Beeldmerk (logo)
  • Typografie (lettertype)
  • Kleur
  • Kenmerkende voorwerpen

De huisstijl moet goed verbeelden wat je bedrijf doet, wie je bent en waar je voor staat. Een huisstijl is dus meer dan een leuk plaatje. Een goed logo oogt professioneel en schept vertrouwen. Als je geen ervaring hebt met vormgeving, ga dan liever niet zelf knutselen aan een huisstijl. Een grafisch vormgever is gespecialiseerd in het ontwerpen van een goede huisstijl.

De kosten voor het inhuren van een vormgever lopen van enkele honderen euro’s tot vele duizenden. Kijk dus goed rond! Kies een vormgever die bij jouw past en die bewezen creatief is.

Net als bij de bedrijfsnaam is het verboden om inbreuk te doen op het merkenrecht. Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) houdt zich bezig met merkbescherming. Controleer of jouw logo nog niet staat geregistreerd en laat het vervolgens zelf registeren.

Goedkoop veel ‘lawaai’ maken

Als je start, wil je natuurlijk graag klanten. En snel een beetje! De snelste slag is vaak om via jouw bestaande netwerk opdrachten binnen te halen. Zorg er daarom voor dat je snel aan iedereen die je kent, kenbaar maakt dat je voor jezelf bent begonnen. Strooi met visitekaartjes! Word lid van netwerk- en businessclubs, zodat je snel in contact komt met andere ondernemers. Ook gratis publiciteit in kranten en (vak)bladen is aan te raden. Dus stuur er een persbericht uit over het nieuwe bedrijf of een nieuw product. Verder kun je natuurlijk je bedrijf promoten via een website, social media, folders, direct mailings, beurzen etc. Sommige van deze zaken zijn kostbaar. Een persbericht is gratis, maar het drukken en verspreiden van folders zeker niet. Weeg daarom steeds de inspanningen en kosten af tegen de mogelijke opbrengsten.

Netwerken

Netwerken is iets dat je als zzp’er altijd moet doen. Je moet steeds nieuwe mensen ontmoeten en contacten met oude opdrachtgevers warm houden om ervoor te zorgen dat je genoeg opdrachten houdt. Lees meer over naamsbekendheid en het werken van opdrachten bij acquisitie en netwerken.