Acquisitie

Acquireren is het verwerven van opdrachten. Ook al heb je op dit moment voor maanden opdrachten gepland staan, als zzp’er is het iets waar je altijd mee bezig bent. Tenslotte heb je straks ook weer nieuwe opdrachten nodig. Acquisitie bestaat bijvoorbeeld uit netwerken, bestaande contacten warm houden, en verkoopgesprekken en interessante bijeenkomsten of borrels bijwonen. Dit alles met als doel het binnenslepen van opdrachten.

Verkoopgesprek

Als het is gelukt om een voet tussen de deur te krijgen bij een potentiële opdrachtgever, is het de kunst om jezelf in een gesprek te verkopen. Het is belangrijk om jezelf te blijven en daarmee klanten te overtuigen. Het kan helpen om vooraf een goede training te volgen, maar ook op internet vind je veel tips. Bovenal draait het erom dat je zorgt voor een prettige sfeer en dat het klikt met jouw gesprekspartner. Bij verkopen draait het vooral om de vraag of de koper het jou gunt! Verder is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Probeer te achterhalen waar jouw klant behoefte aan heeft en zorg er in het verkoopgesprek voor dat je de oplossingen biedt. Als je nog geen goed beeld hebt van de wensen van je klant, gebruik dan het eerste deel van het verkoopgesprek om deze te achterhalen.

Dit kan je beter niet doen bij een verkoopgesprek:

  • Houd zeker geen gladde praatjes! Doorgewinterde gesprekspartners prikken daar zó doorheen.
  • Ga niet keuvelen over koetjes en kalfjes. Tijd is kostbaar, ook voor jouw potentiële klanten. Kom dus snel ter zake.
  • Zorg dat je niet continu aan het woord bent. Verkopen is vooral een kwestie van luisteren!
  • Beloof niets wat je niet kunt waarmaken. Dat schaadt het bedrijf op langere termijn.
  • Vergeet niet waar je voor kwam! Je wilt een order, dus zorg ervoor dat je aan het einde  van het gesprek weet of je die krijgt. Vraag desnoods of jouw gesprekspartner jouw product/dienst ziet zitten. Dan weet je of jullie zaken kunnen doen.

Netwerken

Om klanten binnen te halen, moeten mensen weten wie jij bent en wat je doet. Dit begint natuurlijk met het opbouwen van naamsbekendheid. Je kiest een goede bedrijfsnaam en een huisstijl en je zorgt ervoor dat je bereikbaar bent. Lees hierover meer bij starters-naamsbekendheid. Daarmee houdt het nog niet op. Een netwerk moet constant worden onderhouden en uitgebreid. Hiervoor onderhoud je contact met oude opdrachtgevers en bezoek je interessante netwerkbijeenkomsten, cursussen en lezingen. Daarnaast kan je bijvoorbeeld denken aan een eigen website, de inzet van sociale media, een bedrijfsbrochure of adverteren.

Een eigen website

Een goede website is een eenvoudige manier om (potentiële) klanten te laten zien wie je bent en wat je doet. Je kan een eenvoudige website maken – maar zorg altijd voor een professionele uitstraling. Een belabberde vormgeving of spelfouten doen afbreuk aan het beeld dat je wilt neerzetten. Wettelijk gezien is het in ieder geval verplicht om je KvK-nummer te vermelden op je site.

Voor het bouwen van websites zijn allerlei gratis softwareprogramma’s in omloop of content management systemen (cms). Als je ervoor kiest je website te laten bouwen, zoek dan goed rond naar een aanbieder. Een goede vergelijking is raadzaam; de kwaliteit en prijs verschillen enorm.

Om ervoor te zorgen dat je website ook wordt gevonden, moet je de naam verspreiden. Dit kan je doen door de website te vermelden in je brieven, e-mails en facturen en op visitekaartjes. Ook kan je je aanmelden op diverse verzamelwebsites (startpagina) en zoekmachines zoals Google. Daarnaast kan je advertenties inzetten zoals Google Adwords: als iemand zoekt naar een woord dat gekoppeld is aan jouw advertentie, dan verschiint jouw advertentie bij het zoekresultaat. Tenslotte kun je actief reageren op internetfora en social media inzetten om je website te promoten.

Social media

Social media is een verzamelterm voor het communiceren op en via internet. Social media bestaan in talloze vormen. ‘Tweets’ zijn bijvoorbeeld ultrakorte blogberichtjes over wat iemand doet en bezighoudt, LinkedIn richt zich met name op de zakelijke uitwisseling. Daarnaast is er Facebook (om o.a. berichten en foto's te delen), MSN (om te ‘kletsen’, chatten), YouTube (voor filmpjes), Flickr (voor foto’s). Zelfs Wikipedia (online encyclopedie) scharen we onder de sociale media. Daarmee is de lijst nog lang niet volledig.

Door social media in te zetten, kan je jezelf en jouw bedrijf op de kaart zetten. Je legt makkelijk contacten, kan producten en diensten verkopen, (wereldwijd) samenwerken en kennis delen, je bent als eerste op de hoogte van het laatste nieuws en interessante adviezen.

Hoe zet je social media in:

  • Breng in kaart wie je klanten zijn en op welk(e) netwerk(en) ze te vinden zijn.
  • Word lid van internetfora en groepen op LinkedIn.
  • Reageer actief op tips, adviezen, vragen etc.
  • Laat zien wie je bent, zowel zakelijk als privé. Zend niet alleen reclame.

Let op: wees je bewust van wat je vertelt op internet. Bericht niet (zomaar) over opdrachtgevers, nieuwe producten en bedrijfsgevoelige informatie. Sporen op internet blijven lang bestaan en kan je niet altijd meer gemakkelijk wissen.

Tips voor acquisitie: Google jezelf vooraf, om je eigen ‘online reputatie’ na te gaan. En: neem een Google-link op in je CV, dan geef je zelf al aan dat jij je bewust bent van jouw plek op het net.

Bedrijfsbrochure

In een bedrijfsbrochure stel je jezelf voor aan (potentiële) klanten. Het kan een prettig middel zijn bij ondersteuning van acquisitiegesprekken. Een brochure is echter een behoorlijk duur middel. Vaak volstaat een digitale presentatie op internet. Een brochure heeft bovendien als nadeel dat deze snel veroudert. Zeker voor starters verandert er vaak nog veel in de bedrijfsvoering. Voor je het weet, zit je met een paar honderd brochures die je niet meer kan gebruiken. Als je voor een bedrijfsfolder gaat, kies dan voor een zeer beperkte oplage. Dankzij het zogeheten digitaal printen is dit voor iedereen mogelijk.

Adverteren

Adverteren kan voor starters een optie zijn om het marktpotentieel van een nieuw merk te vergroten en een snellere groei te vergemakkelijken. Tegelijkertijd is het belangrijk om te kijken in welke kranten, tijdschriften en vakbladen je adverteert. Probeer goed in kaart te brengen of jouw doelgroep tot lezers van het betreffende medium behoort. Zo niet, steek er dan geen euro in. Als je gaat adverteren, probeer dan sowieso een ‘deal’ te maken over eventuele extra redactionele aandacht. Sommige bladen gaan daar niet op in, maar heel veel ook wel!

Wet privacy en bescherming persoonsgegevens

Let op: je mag niet zomaar iedereen benaderen met reclame. De belangrijkste regels voor het vastleggen en gebruiken van persoongegevens zijn vastgelegd in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De Wbp heeft betrekking op alle gebruik van persoonsgegevens, van het verzamelen ervan tot en met het vernietigen van persoonsgegevens. Lees hierover meer op de website van het College Bescherming Persoonsgegevens.

Daarnaast bestaat het Bel-me-niet register met als doel het verminderen van irritatie bij consumenten over telemarketing. Consumenten kunnen hun telefoonnummer inschrijven in het Bel-me-niet register en mogen dan niet meer worden gebeld door bedrijven met een telefonisch aanbod. Lees meer op de website van het Bel-me-niet register.