
Werkdruk
Extra geld om werkdruk aan te pakken
Vanaf schooljaar 2018/2019 was er voor elke school in het primair onderwijs geld om de werkdruk aan te pakken. Dit werkdrukakkoord is een resultaat van de acties van CNV Onderwijs met de partners van het PO-Front voor een eerlijk salaris en minder werkdruk.
Op 6 maart 2019 heeft minister Slob toegezegd een deel van het geld dat bedoeld is voor verlaging van de werkdruk in het primair onderwijs eerder beschikbaar te stellen. Vanaf schooljaar 2019/2020 komt €333 miljoen beschikbaar. Het bedrag per leerling stijgt daarmee van €155,55 naar €220. Dat komt neer op een bedrag van €65.000 voor een school van gemiddelde grootte. Dat is €15.000 meer dan voor het huidige schooljaar.
Direct weten welk extra bedrag jouw school voor 2019/2020 krijgt? Bereken hieronder het bedrag en bekijk wat je als school kunt doen om de werkdruk aan te pakken.
Let op: het kan zijn dat een schoolbestuur één brinnummer heeft, waar meerdere scholen onder vallen. Weet dat iedere school volgend schooljaar recht heeft op 220,- euro per leerling voor werkdrukverlichting. Als je het aantal leerlingen van jouw school weet, kun je dan als team alsnog eenvoudig uitrekenen op hoeveel geld je kunt rekenen.
Melden ontbreken werkdrukplan
‘Van een reactie als “op mijn school denkt men nog na” komt echt stoom uit mijn oren’ zegt voorzitter Loek Schueler. ‘Er is geld, er ligt een cao-verplichting om met het team plannen te maken. Hoe kan het dat daar niet aan wordt voldaan'? Ben je lid van CNV Onderwijs en heeft jouw school nog geen werkdrukplan? Laat het ons weten op werkdrukplanPO@cnv.nl.
Extra geld om de werkdruk aan te pakken
Vanaf schooljaar 2018/2019 is er voor elke school in het primair onderwijs extra geld om de werkdruk aan te pakken. Dit werkdrukakkoord is een resultaat van de acties van CNV Onderwijs met de partners van het PO-Front voor een eerlijk salaris en minder werkdruk.
Schoolteam maakt plan
Schoolteams maken zelf een plan hoe het geld op hun school wordt gebruikt. Bijvoorbeeld om een onderwijsassistent of conciërge aan te nemen, of de klassen te verkleinen. Snelheid is geboden: wil je bijvoorbeeld een extra collega aannemen, dan heeft dit ook gevolgen voor formatieplan. Gebruik deze oplossingenmatrix om het gesprek in jouw team aan te gaan.
Hierbij ook een handleiding voor de te volgen stappen en inspirerende praktijkvoorbeelden.
De P-MR heeft instemmingsrecht
Het totale plan wordt voorgelegd aan de personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad (P-MR).
Hulp bij het aanpakken van werkdruk
CNV Academie helpt jou het team en de (P-)MR bij de aanpak van werkdruk. Dat kan variëren van een workshop tijdens een studiedag tot een structureel begeleidingstraject. De duur en vorm hangen af van de mogelijkheden en wensen van de school.
Heb je vragen of interesse? Neem dan direct contact op via 030-751 1785 of stuur een e-mail naar aanvraagacademie@cnv.nl.
Veelgestelde vragen over het werkdrukakkoord
Moet de PGMR of PMR instemmen met de bestedingsplannen uit het werkdrukakkoord?
De PMR heeft instemmingsrecht op het bestedingsplan, niet de PGMR.
Waar staat dat de PMR instemmingsrecht heeft?
Dat hebben de vakbonden en PO-Raad afgesproken met minister Slob in het akkoord. Dat de PMR instemmingsrecht heeft, wordt ook opgenomen in de nieuwe cao po.
Waar moeten we als team over praten als het gaat om het werkdrukakkoord?
Op iedere school moet een gesprek gevoerd worden over de knelpunten die werknemers ervaren en de oplossingen die zij hiervoor voorzien en bepalen. Dat vormt de basis voor het bestedingsplan.
Wie maakt het bestedingsplan?
Het bestedingsplan wordt opgesteld door de schoolleider of het schoolbestuur op basis van het gesprek met het hele schoolteam (leerkrachten, schoolleider/directeur en overig personeel).
Hoe weten wij op school achteraf of het geld inderdaad aan vermindering van de werkdruk is uitgegeven?
De P-MR van de school wordt na afloop van het schooljaar door de schoolleider/het
schoolbestuur geïnformeerd over de besteding van de extra werkdrukmiddelen van hun school (BRIN-niveau) in het voorgaande schooljaar. Over de niet-bestede middelen worden door de schoolleider/het schoolbestuur in samenspraak met het team en de P-MR nadere bestedingsafspraken gemaakt, conform de doelen en verwachtingen van het bestedingsplan.
Op welk bedrag hebben wij recht?
De school krijgt een bedrag dat afhankelijk is van het leerlingaantal. Via de websites van de vakbonden en PO-Raad kun je via een rekentool nagaan welk bedrag jouw school krijgt voor vermindering van werkdruk.
Hoeveel geld is er in totaal beschikbaar?
Vanaf 1 augustus 2018 is er structureel € 237 miljoen per jaar beschikbaar. In 2020 is er een tussenevaluatie, afhankelijk van de uitkomst daarvan, kan het bedrag vanaf schooljaar 2021/2022 oplopen tot € 430 miljoen per jaar.
Mag mijn bestuur bepalen hoe (een deel van) het geld besteed wordt?
Nee, het bestuur mag dat niet. De extra middelen die het kabinet ter beschikking stelt voor de beheersing van werkdruk, komen ter beschikking aan teams in scholen. Zij kiezen zelf welke maatregelen er in hun school worden genomen om de werkdruk te verminderen.
Mijn bestuur zegt dat het geld niet structureel beschikbaar is, klopt dat?
Nee, dat klopt niet. Tot schooljaar 2021/2022 is er per jaar structureel € 237 miljoen beschikbaar voor verlaging van de werkdruk. Vanaf schooljaar 2021/2022 zal dat zelfs op kunnen lopen tot € 430 miljoen, structureel, per jaar.
Welke richtlijnen mag een schoolbestuur meegeven aan het team?
Een schoolbestuur mag niet bepalen waar het geld voor werkdrukverlaging aan wordt besteed, maar een schoolbestuur kan wel enkele richtlijnen meegeven. Het aannemen van personeel kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor kosten op de lange termijn. Een team mag natuurlijk kiezen voor het aannemen van personeel, maar een schoolbestuur mag wel bepalen onder welke voorwaarden dit kan gebeuren. Dat is nodig, want het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit, maar ook voor de financiën op de langere termijn.
Ons schoolbestuur krijgt te maken met bezuinigingen (krimp, onderwijsachterstandsmiddelen) en daardoor moeten er medewerkers worden ontslagen. Hoe verhoudt dit zich tot de werkdrukmiddelen?
Het team mag bepalen hoe de werkdrukmiddelen worden ingezet, natuurlijk mogen zij kiezen voor behoud van personeel. We zijn in gesprek met het Participatiefonds om ervoor te zorgen dat de werkdrukmiddelen geen effect hebben op ontslagmogelijkheden.
Al die regels! Moet dat??
Niet het onderwijs, maar alles er omheen! Al die administratie! Al die verantwoording! Zie hier de grootste oorzaak van de hoge werkdruk in het onderwijs. Maar móet ook alles? En is het niet eens tijd voor wat meer vertrouwen in de leerkracht?
CNV Onderwijs vindt dat jij als leerkracht moet weten welke administratie nodig is. Welke toetsen en handelingsplannen zijn verplicht en welke niet? CNV Onderwijs zocht dit voor je uit. Hang het schema bij jou op school op. Zo weet iedereen op je school welke administratie en toetsen verplicht zijn en welke NIET. Download het overzicht wel/niet verplicht regeldruk inspectie (PDF, primair onderwijs).
Goede voorbeelden
Op www.leraar.nl/werkdruk staan voorbeelden en tips van scholen die aan de slag zijn gegaan om hun administratieve last te verminderen. Ook kun je hier de handreiking Ruimte in regels downloaden.
CNV Onderwijs laat in een webinar Werkdruk en Regelzucht zien dát het anders kan. Bekijk hier het filmpje.
Hulp bij het aanpakken van werkdruk
CNV Academie helpt leraren, teams, leidinggevenden en de MR bij de aanpak van werkdruk. Dat kan variëren van een workshop tijdens een studiedag tot een structureel begeleidingstraject. Hieronder vind je een aantal mogelijkheden. De duur en vorm hangen af van jouw wensen.
Heb je vragen of interesse? Neem dan direct contact op via 030-751 1785 of stuur een e-mail naar aanvraagacademie@cnv.nl.
Voor personeel en teams
Begeleiding teamoverleg bij het kiezen van passende werkdrukmaatregel
In het werkdruk akkoord PO is afgesproken dat schoolteams in gesprek gaan over de toenemende werkdruk en de oplossing hiervoor. Wat is het meest urgent om aan te pakken en hoe wordt het extra geld besteed? Om tot een oplossing te komen over de besteding van het extra geld kan een externe adviseur uitkomst bieden.
De trainers en adviseurs van CNV Academie denken hierin met schoolteams mee. Zij hebben jarenlange ervaring in het begeleiden van teams op het gebied van werkdruk en hebben hiervoor speciale hulpmiddelen ontwikkeld (kijkwijzer slimmer organiseren, oplossingen-matrix en checklist voor de MR).
Workshop of training van Werkdruk naar Werkplezier
Heb jij het ook zo druk? Een reorganisatie, fusie of teveel werk en te weinig collega's? In de workshop Van Werkdruk naar Werkplezier krijg je inzicht in jouw signalen voor werkdruk en werkplezier. Na deze training weet je wat je daar zelf aan kunt doen. Ook leer je alles over timemanagement en alternatieven die je helpen om beter grip te krijgen op de werkdruk die jij voelt.
Mogelijkheden voor trainings- en studiedagen
Hoe blijf je in een drukke onderwijsorganisatie vitaal aan het werk? En hoe houd je plezier in je werk? Vind de balans tussen de werkzaamheden die je energie kosten en de activiteiten of taken die je energie en plezier opleveren. Het begint met het herkennen van signalen als stress en afnemende vitaliteit.
Tijdens deze studiedag(en) gaan we (in overleg) met onderstaande thema’s aan de slag:
- Stress, energiegevers en -nemers
- Keuzes maken en prioriteiten stellen met Stephen Covey
- Werkdrukbeleving en werkdruk als gevolg van je eigen gedachten
- Timemanagement: tips en tools om tijd te besparen en efficiënt te werken
- Ontspanningsoefeningen
- Met het team samen naar oplossingen binnen de organisatie zoeken om werkdruk te verminderen. Zoals het maken van een plan van aanpak voor het aanvragen van de werkdruk subsidie.
Deze onderdelen kunnen in een studiedag gegeven worden of tijdens workshops.
>>Ontdek de voordelen/Ga meteen aan de slag
Voor Medezeggenschapsraden
Werkdruk in de school: wat kan de (G)MR eraan doen?
Met het onlangs afgesloten akkoord over de bestrijding van werkdruk in het PO, is de MR ook aan zet. De PMR dient instemming te geven aan het plan om de werkdruk te bestrijden. Ook kan de MR of GMR het initiatiefrecht gebruiken om het thema werkdruk op de agenda te krijgen.
CNV Onderwijs heeft samen met CNV Schoolleiders een Kijkwijzer Slimmer Organiseren ontwikkeld, en een checklist voor de (G)MR. Hiermee kun je in jouw organisatie onderzoeken waar de prioriteiten zouden moeten liggen voor de bestrijding van werkdruk.
Tijdens deze training kun je aan de slag met hulpmiddelen, worden ervaringen van scholen gedeeld die werkdruk succesvol te lijf gaan en weet je hoe de (G)MR zijn rechten kan gebruiken om hierover in gesprek te gaan.
Voor leidinggevenden
Advies werkdruk voor directieberaad
Heb je een directieberaad? De trainers van CNV Academie helpen jou en je team bij een plan van aanpak van werkdruk verminderen. Samen staan we stil bij een aantal good practices van scholen die dit in de afgelopen jaren ook hebben bereikt. Ook laten we een aantal hulpmiddelen zien die schoolleiders kunnen gebruiken voor de gesprekken met het team hierover.
Workshop In gesprek over werkdruk voor leidinggevenden
Hoe ga je als leidinggevende het gesprek aan over werkdruk? In deze workshop krijg je tools en aangereikt om werkdruk oorzaken in kaart te brengen, het gesprek aangaan over werkdruk en samen te zoeken naar oplossingen. De kijkwijzer slimmer organiseren helpt hierbij om werkdruk te splitsen in verschillende domeinen, en per domein oplossingen te zoeken.
CNV Academie verzorgt trainingen, workshops en adviestrajecten op maat bij jou op locatie. De invulling is afhankelijk van jouw wensen en de beschikbare tijd. De trainer stemt de inhoud en de duur van het programma daar op af.
Hieronder vind je een aantal tips en tools die je kunt gebruiken bij het voorkomen of verminderen van werkdruk.
Individueel
Team
MR en OR
De werkdruk in het onderwijs is hoog. Dit geldt voor iedereen: leraren, ondersteunend personeel en leidinggevenden. CNV Onderwijs zet zich in om de werkdruk te verminderen en het werkplezier te vergroten. Wij doen daarbij ook regelmatig onderzoek naar de werkdruk in het onderwijs.
- Onderzoek naar werkdruk, 14 oktober 2016: Leraren doen dringende oproep: meer handen in de klas.
- Onderzoek naar werkdruk en taken, 7 juni 2013.
- Achtergrond artikel Schooljournaal, juni 2013.
- Samenvatting onderzoek regeldruk, 2010.
Nieuws werkdruk
-
25 november 2019
-
19 november 2019
-
19 november 2019
-
12 november 2019
-
19 september 2018
-
23 maart 2018
-
14 november 2017
-
1 november 2017