7 juli 2016

Zomerschool motiveert

‘Dankzij de zomerschool krijg je gemotiveerde leerlingen’, zegt Diederik Brink, beleidscoördinator van CNV Onderwijs: ‘In korte tijd wordt een leerling bijgespijkerd voor een of twee vakken, zo voorkom je dat ze een heel jaar over moeten doen, omdat ze op een of twee vakken onvoldoende scoren.’ 

CNV Onderwijs was in 2012 initiatiefnemer van de zomerscholen, samen met de VO-raad. Brink: ‘Het is voor ons belangrijk dat leraren bekijken wat voor hun school het beste werkt. Dat kan een zomerschool zijn, maar sinds dit jaar zijn er ook al scholen die een lenteschool hebben opgezet in de voorjaarsvakantie. Het kan ook zijn dat scholen in de toekomst op andere manieren gaan innoveren om het zittenblijven terug te dringen. CNV Onderwijs vindt het enorm belangrijk dat de leraren en de school daarin bepalend zijn. Leraren hebben met de zomerschool een extra instrument gekregen in de rapportvergadering. Dat is winst.’

In Nederland blijft gemiddeld 5% van de scholieren zitten, dat is vrij hoog. Door de zomerscholen kan dit percentage naar beneden. Met twee weken les in de zomervakantie bespaar je dus een heel extra schooljaar. ‘De winst die daarmee wordt gemaakt, moet natuurlijk wel in verbeteringen en vernieuwingen in het onderwijs worden gestoken”, zegt Brink, die vindt dat daarbij elke school zelf de vrijheid moet krijgen om te bepalen hoe zij dat geld besteden.