24 september 2012

Orde houden is te leren

Dé nachtmerrie van elke docent: totale wanorde en anarchie in de klas. Ordeproblemen komen heel vaak voor in de klas. De honger naar kennis en tips op dit punt is dan ook groot, zo blijkt uit een training over orde houden. Trainer en docent wiskunde René Kneyber: ‘De eerste zes weken van het schooljaar moet het gebeuren. Dan geef je grenzen en structuur aan. Wees consequent!’ 

‘’Wij als school vinden dat Natasja niet hoeft af te wassen.” Zo kun je reageren als een kind op school komt met de mededeling dat hij het strafwerk niet hoeft te maken van zijn ouders.’ Hiermee stipt René Kneyber een veel voorkomend probleem aan: ouders die het gezag van de leraar in twijfel trekken tegenover hun kinderen.

Uit het gezagsonderzoek dat Schooljournaal eind 2011 hield onder de leden, kwam dat als een van de grootste problemen uit de bus. Kneyber: ‘Waar bemoeien die ouders zich mee? Dat is hetzelfde als dat leraren tegen de leerlingen zeggen: “Je hoeft je kamer niet op te ruimen  hoor, onzin!” Dus als je zo’n briefje of mededeling van ouders krijgt, direct de ouders uitnodigen op school, want hiermee gaan ze alle grenzen over. Dat is zó kwalijk, dat ouders een verbondje aan gaan met hun kind tégen de leraar!’
Lees verder artikel in Schooljournaal 14