13 oktober 2016

Leraren doen dringende oproep: meer handen in de klas

‘Meer handen in de klas, dat is voor mij wel een van de belangrijkste conclusies van onze enquête’, zegt Loek Schueler, voorzitter van CNV Onderwijs. De werkdruk bij leraren in het primair onderwijs blijft onverminderd groot, bijna 80% ervaart dit als een probleem. Dat blijkt uit een onderzoek van CNV Onderwijs, dat door 3.817 leden is ingevuld.

Leraren maken zich vooral druk over de aandacht die ze aan elk kind kunnen geven: ‘Altijd tijd en handen tekort’, ‘Er zijn te weinig handen in de klas. Hierdoor krijgen kinderen te weinig aandacht. Het voelt als leerkracht alsof je voortdurend tekortschiet’ en ‘Het gaat ten koste van het welbevinden van de kinderen en mezelf!’

Schueler: ‘Noodkreten van leraren uit het primair onderwijs die door ons zeer serieus genomen moeten worden. Er moet nu echt iets veranderen. Wij pleiten daarom voor meer geld voor meer handen in de klas.’

Zo wil CNV Onderwijs dat er meer OOP-ers worden aangesteld. Schueler: ‘Wat is er gebeurd met de 50 miljoen euro die hier elk jaar voor zou worden gereserveerd? Dekker kan dit niet verantwoorden, ook niet na Kamervragen van de SP.’

Ook hebben veel ondervraagden het gevoel dat lesgeven bijzaak is geworden. ‘Te veel administratie en onnodige taken, zoals schoonmaken omdat de schoonmaakster is wegbezuinigd.’ Anderen ergeren zich aan de toetscultuur: ‘Alles wordt bedacht vanachter een bureau. Laat Dekker maar eens een weekje alleen voor een groep staan, dan piept hij wel anders.’

Lees ook het artikel uit Schooljournaal: ‘Leden CNV Onderwijs: kwaliteit onderwijs onder druk’