26 augustus 2019

Kwetsbare start schooljaar in Amsterdam

Foto: Fred van Diem

Samen met negen onderwijsorganisaties voert CNV Onderwijs actie om de financiële claim van €423,5 miljoen die bij het Kabinet ligt, kracht bij te zetten. Vandaag was de start van de actie in Amsterdam op basisschool Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland. Directeur Baukje van der Wissel kreeg het team vlak voor het begin van het schooljaar maar net rond. De situatie is erg kwetsbaar.

Het lerarentekort in het onderwijs was nog nooit zo groot als nu. In Amsterdam is het tekort uitgedrukt in voltijdsbanen, 179 fte. ‘Als je alleen maar naar het aantal vacatures kijkt, dan onderschat je het probleem’, zegt bestuurder Arnold Jonk van Samen Tussen Amstel en IJ (STAIJ). ‘Scholen zijn gedwongen mensen voor de klas te zetten die nog niet helemaal bevoegd zijn en om groepen samen te voegen. Leraren wordt gevraagd meer te werken dan ze eigenlijk willen en startende leraren krijgen heel snel heel veel verantwoordelijkheid. Dus het werkelijke probleem is vele malen groter.’

Kwetsbaar

Van der Wissel ondervindt ook dat het personeelstekort een steeds groter probleem wordt. Voor haar school geldt vooral een tekort aan extra ondersteuning dat toch het verschil kan maken voor de kwaliteit van het onderwijs. Met alle noodmaatregelen redden ze het wel, maar het is erg kwetsbaar geeft ze aan: ‘We werken met een heel jong team. Met zij-instromers die het vak nog moeten leren, met een lerarenrondersteuner voor de klas en ik heb startende leerkrachten. Dat is heel leuk zoveel enthousiasme, maar dat betekent dat we ook maar kleine stapjes in het onderwijs kunnen maken.’

Arnold Jonk

Structurele oplossing

Als oplossingen noemt de schoolleider het aantrekkelijk maken voor onderwijspersoneel om in Amsterdam te komen wonen en werken, zoals betaalbare woningen, parkeerfaciliteiten en een fatsoenlijk salaris. ‘Maar het allerbelangrijkste is dat er een structurele oplossing komt voor alle tekorten. Het is een probleem van ons allemaal.’ En wat er kan gaan gebeuren als de tekorten nog groter worden, daar is Van der Wissel duidelijk over: ‘Dan is er geen onderwijs meer mogelijk en zullen klassen naar huis gestuurd worden.’

Baukje van der Wissel