10 september 2013

Jongens vinden lezen niet zo leuk

Jongens lezen minder dan meisjes, en ze vinden lezen ook niet zo leuk. Verder komen ze minder vaak in de bibliotheek. Dat blijkt uit een analyse van het leesgedrag van ruim 30.000 basisschoolleerlingen die meedoen aan het meetsysteem Monitor de Bibliotheek op school. De resultaten zijn dinsdag bekendgemaakt.

Jongens blijven achter bij meisjes als het om lezen gaat, blijkt uit de analyse. Twee keer zoveel jongens als meisjes geven aan lezen niet leuk te vinden. Ze lezen thuis minder en vinden lezen op school ook minder leuk. Opdrachtgever van de analyse Kunst van Lezen (de openbare bibliotheken en de Stichting Lezen) vindt die informatie belangrijk, omdat lezen belangrijk is voor de taalontwikkeling. Wie veel leest, is beter in taal, zou uit veel onderzoeken blijken.

Kunst van Lezen is een leesbevorderingsprogramma van het ministerie van Onderwijs.

(c) ANP 2013, alle rechten voorbehouden