27 juni 2018

Alleen ouders beter af met continurooster

esther singer
Esther Singer (foto door Sophie Terluin)

 

Het continurooster wint aan populariteit onder basisscholen, al vraag ik me af waarom. Wat is er mis met het traditionele rooster van half negen tot kwart over drie met een lange middagpauze en de woensdagmiddag vrij?

Ik heb met beide varianten gewerkt, en als je het mij vraagt dan ben ik voorstander van het traditionele rooster. Ik vind alle dagen van half negen tot twee een lange zit, of beter gezegd: een lange géénzit. Want tijdens het pauzeren met de kinderen in de klas doe je uiteraard van alles, behalve zelf pauzeren. Zeker als je werkt in de onderbouw, waarbij je moet helpen om bekers en broodtrommels te openen, omgevallen limonade opdweilt, (zucht) ondertussen de langzame eters moet aansporen dat ze wel moeten dóóreten, en dit alles terwijl je zelf je eigen broodje haastig naar binnen propt.

Eten en kletsen

Als je wel een lange middagpauze hebt, controleer je alvast het gemaakte werk van de ochtend, en kun je direct ’s middags iets terugpakken als iets wat die ochtend aan bod is gekomen toch niet goed begrepen blijkt te zijn. Je zet de spullen klaar voor de lessen die ’s middags aan bod komen, en dan heb je nog twintig minuten om zelf even rustig te eten en te kletsen met collega’s. Even echt pauze dus, om vervolgens weer opgeladen aan de middag te beginnen.

Geen rustmoment

Voorstanders van het continurooster hoor je zeggen: ’Ja, je gaat in één keer door, maar vanaf twee uur heb je alle tijd voor nakijkwerk en om de volgende dag voor te bereiden.’ En dat is zo. Maar veel leerkrachten gunnen zichzelf om twee uur niet dat rustmoment of dat babbeltje met collega’s. Die enorme stapel nakijkwerk wacht, en dus denderen we gewoon door. En dan om half vier naar huis na zo’n pauzeloze dag? Nee hoor, de realiteit is dat het ook op scholen met een continurooster gewoon vijf uur is voordat de leerkrachten eindelijk naar huis gaan, want die klusjes die anders op de vrije woensdagmiddag gedaan werden, moeten nu natuurlijk ook gewoon gebeuren.

Minder geconcentreerd

Ik vind de kinderen over het algemeen ’s middags minder geconcentreerd en vermoeider na hun korte pauze op school dan wanneer ze in de middagpauze wel even naar huis zijn geweest. Als je het mij vraagt zijn eigenlijk alleen de ouders beter af met het continurooster. Zij hoeven tussen twaalf en een hun kinderen niet heen en weer te fietsen, en na schooltijd hebben zij meer tijd om hun kind op tijd bij zwemles, judo of ballet te krijgen. Maar om dat nou doorslaggevend te laten zijn…

Esther Singer is vaste flexmedewerker op een basisschool