Conn-2020-0310 Corona_vierkant

Corona & Werk

Waarschijnlijk heb je als werknemer veel vragen over het coronavirus. Hier vind je een actueel overzicht van de meest gestelde vragen en antwoorden over jouw rechten en plichten. En over wat jouw werkgever moet doen om een veilige en gezonde werkplek te creëren. Corona ontwikkelingen volgen zich in rap tempo. Wij doen er alles aan om je optimaal te informeren. De vragen en signalen van leden ontvangen, verwerken we doorlopend in een up to date vraag & antwoord. Ook brengen we jullie zorgen continue onder de aandacht van het kabinet en werkgeversorganisaties.

Actuele richtlijnen van het RIVM en de overheid vind je hier.

Actueel nieuws

Floor (groep 6) en mama Ciska werken thuis

Dag 15/16

Een filmpje van conciërge Frans om de dag goed mee te beginnen: hij roept alle kinderen op om een mooie tekening te maken of een brief te schrijven voor de zorg. Hij belooft om ze vrijdag persoonlijk – in zijn Paashaaspak – te gaan ophangen in het Antonius Ziekenhuis in Leidsche Rijn, Utrecht. ‘Wat lief van meester Frans!’ vindt Floor. Ze kijkt naar de instructie over breuken van Meester Marcel, die steeds meer ervaring krijgt met instructie per video: ‘Snappen jullie het? … Nee? Dan leg ik het nog een keer uit’, zegt hij, alsof hij echt interactie met de kinderen heeft. Als ik dat opmerk, snapt Floor niet wat ik bedoel, zo gewoon is deze manier van instructie krijgen al voor haar.

Dag 13/14

Er is vandaag een klasgenootje jarig. Dat meldt ze al een paar dagen in Google Hangouts aan groep 6, zodat ze – heel slim – zeker weet dat ze niet vergeten wordt in deze rare tijden. Al vroeg stromen dan ook de felicitaties binnen in de groepschat. Later volgt er nog een videogesprek met de meiden, waarbij helaas alleen de jarige taart heeft. Daarna komt Meester Marcel met een ‘plantastisch dictee’, gesproken vanachter een paar planten in zijn huiskamer. Floor schrijft ‘mijauwen’ – fonetisch niks mis mee -, maar gelukkig ook ‘bioscoop’, ‘dieet’ en ‘vermeldde’. Floor rondt haar english diary af voor deze week en spreekt in het Engels een samenvatting ervan in – ongeveer tien keer opnieuw, perfectionistisch als ze is - en eindigt richting Meester Marcel met: ‘Have a nice weekend!’

Dag 12

We waren er gisteravond wel even stil van, toen we naar de persconferentie van Rutte keken. Tot en met 28 april geen school en aansluitend de meivakantie. ‘Wel begrijpelijk, maar niet leuk’, verwoordt Floor wat we beiden denken. ‘Maar mama, we doen het best goed toch, samen?’ pept ze me op. ‘We moeten maar veel gaan videobellen met vriendinnen! En kaartjes sturen naar oma. Die is wel maandag jarig! Zit ze dan helemaal alleen?’ We zoeken samen een cadeau voor oma uit, dat in elk geval voor maandag bezorgd wordt. Floor kijkt daarna naar een instructiefilmpje over kommagetallen en maakt tientallen sommen. Nieuwsbegrip gaat over de persconferentie van Rutte en de inmiddels beroemde gebarentolk.

Dag 10/11

We zitten alweer in week 3. Vanavond horen we of en hoeveel weken daar nog bij komen. Gisteren hebben we besloten dat we iets meer structuur moeten inbouwen, omdat Floor anders gewoon doorgaat. Dus vandaag plannen we minimaal drie blokken van anderhalf uur schoolwerk, met tussendoor tv, hondje uitlaten, lunchen en een spelletje. Gelukkig krijgen de ouders, die het best zwaar hebben met thuiswerk en schoolwerk, steun uit onverwachte hoek: Meester Marcel geeft de opdracht vandaag een huishoudelijk klusje te doen en daarvan een foto te maken. Yes! Floor vindt dat niet erg – ‘Mag ik dan stofzuigen?’ – maar ik ben benieuwd hoeveel mopperende klasgenootjes dat oplevert. Ook moeten de kinderen een raadsel bedenken voor de meester: een cowboy gaat 2 dagen op vakantie. Hij gaat op woensdag op vakantie en komt ook weer terug op woensdag. Hoe kan dat?

Dag 8/9

Gisteren en vandaag ook eens wat tijd genomen voor ontspanning: begonnen met een puzzel van 100 stukjes op zolder – iets wat we normaal niet in ons hoofd hadden gehaald - en een fietstochtje gemaakt terwijl Floor even – op anderhalve meter afstand – bij een favoriete buuf ging zitten. Nodig en goed om dat af en toe te doen! Aan het eind van de dag gaan er zes foto’s van gemaakt huiswerk naar meester Marcel. Hij had nog iets leuks bedacht: maak een instructiefilmpje voor een sportoefening zonder het zelf voor te doen. Stuur dat naar de ander en die voert de oefening uit en filmt dat. Een schema gaf aan wie aan wie uit de klas een filmpje moest sturen. Floor moest met een wc-rol balancerend in haar nek komen van lig tot staan, toepasselijker kan niet in deze tijd. Fijn weekend!

Dag 7

Floor heeft slecht geslapen. ‘Ik krijg die Italiaanse dokter maar niet uit mijn hoofd die moet kiezen wie hij kan behandelen en wie niet’, zegt ze. Daarbij vallen onze problemen totaal in het niet. Scholen waarschijnlijk na 6 april ook nog dicht, zien we deze ochtend voorbijkomen. ‘Aaaah neeee!’ reageert Floor. ‘Mag ik dan wel weer af en toe afspreken met een vriendinnetje?’ ‘Dat moeten we even bekijken over een tijdje’, houd ik het even af. Vandaag lukt de taaltoets eindelijk wel, yes! Ik mag natuurlijk niet helpen met het vinden van de persoonsvorm en het onderwerp en ben daar wel blij om, want ook al ben ik dan taalkundig behoorlijk vaardig, het uitleggen is een vak apart. Het belang en de waarde van leerkrachten kan niet duidelijker worden dan in deze tijd!

Dag 6

‘Mama, goedemorgen, mag ik je iPad? Ik wil meteen kijken of de taaltoets het nu wel doet!’ Terwijl ik wakker word en geniet van een door mijn dochter op bed gebrachte Nespresso, checkt Floor haar schoolwerk voor die dag. ‘He nee, de toets doet het nog steeds niet! Maar ik heb nog zeven andere taken. En we zouden vandaag toch ook met die puzzel met duizend stukjes op zolder beginnen?’ ‘Ja ja, en een half uur sporten en vier keer Roosje uitlaten en ondertussen ook nog werken’, zeg ik cynisch. Als Floor even later verdrietig is omdat ze alles fout heeft bij een taaloefening en niet snapt waarom, begint meester Marcel gelukkig een videocall met de hele groep om instructie te geven. Floor ontdekt dat ze toch het meeste goed had, maar alleen vergeten was spaties te gebruiken.

Dag 5

Mama vergaderen om 9 uur, Floor aan haar taallesje. Een uurtje apart zitten, lijkt ons wel een goed idee, dus zit Floor boven in haar zitzak en ik beneden aan de eettafel. Maar al snel: ‘Mama, de taaltoets doet het niet!’ Verstoord opkijkend: ‘Oke, geef eens hier, misschien lukt het mij.’ Nee dus, ik ben geen digitaal mirakel en bovendien is er gewoon een storing. Tijdens de lunch leest Floor een boek in de tuin. Later die dag start meester Marcel een videochat op voor groep 6, jongens en meisjes apart. En dan gebeurt er iets grappigs: terwijl ze in real life altijd honderduit kletsen, vallen de meisjes in de groeps-chat allemaal stil. Ze kijken alleen naar elkaar en giechelen een beetje schaapachtig. Meester Marcel moet er een challenge – ‘Ik noem iets in huis en dat moeten jullie dan zo snel mogelijk laten zien op de video’- tegenaan gooien om het groepsgebeuren nog een beetje te redden.

Dag 4

Floor is in tranen. Meester Marcel heeft haar een berichtje gestuurd dat ze al drie dagen de verkeerde taalles aan het maken is. ‘Moet ik dan weer helemaal overnieuw beginnen? Dan krijg ik het nooit af’, snikt ze. De meester stelt haar gerust en ze kan weer verder. De sfeer komt er daarna niet meer goed in, ondanks de leuke gymoefening met ballonnen van de gymmeester. Ze wil van mij instructie bij haar rekenpluswerk, maar ik ben geen juf en weet niet hoe ik voldoende duidelijk moet maken hoe je 3/4 – 1/6 uitrekent. Er komt bij mij wel iets bovenborrelen over breuken gelijk maken enzo, maar ik merk dat ik niet de vaardigheden en vooral het geduld heb om het goed uit te leggen. Ik ben niet voor niks journalist geworden en geen juf.

Dag 3

Om 8.30 tettert het al aardig rond in onze huiskamer: Floor bekijkt een filmpje van de gymmeester – en schaatst daarna op theedoeken door de huiskamer, meteen de vloer moppend - ik ben in vergadering met collega’s. Een voordeel van de situatie: de beheersing van apps als Zoom en Skype voor Business gaat met sprongen vooruit, evenals andere digitale vaardigheden. De hond vaart er ook wel bij, want we moeten toch elke drie uur even een frisse neus halen, anders worden we gek. Op straat steekt een ons tegemoet lopend stel de straat over als ze ons zien: we voelen ons enigszins melaats, maar voorzichtigheid voor alles. Daarna duikt Floor weer met frisse moed in haar huiswerk Nieuwsbegrip. Ik hoor haar stilletjes in zichzelf zingen: ‘Pandemie, epidemie, ongekend, aangescherpt!’

Dag 2

‘Mama, waar is mijn blaadje met die Engelse tekst die ik geschreven had?’ ‘Euh …. die op tafel lag? Met al die doorgestreepte zinnen? Die heb ik weggegooid, vrees ik.’ ‘Aaaaah neeeee mama! Dat had ik nog nodig!’ ‘Oh, het zag er zo doorgestreept uit, dat ik dacht dat het weg kon.’ ‘Nee natuurlijk niet!’ ‘Wil je het dan niet zo laten slingeren?’ En zo sta je dan op woensdagochtend in de vuilnisbak te graaien op zoek naar een verfrommeld kladje. Floor geniet ondertussen van de rondleiding die Meester Marcel per video door zijn huis geeft. Na nog wat frustrerend gestoei met inlogcodes, kan Floor aan de slag met haar reken-, taal-, spelling- en nieuwsbegriples. Na elk onderdeel vinkt ze het af – en moet ze natuurlijk even vertellen dat ze iets af heeft – en doet ze even een handstand. Ook yoga-houdingen tijdens het thuiswerken doen het goed. Gelukkig stuurt de gymmeester net een mailtje met beweegmomenten en Meester Marcel een uitleg over Google Hangouts, ‘want’ schrijft hij ‘we missen de kinderen en zij ons waarschijnlijk ook.’

Dag 1

‘Mama, de scholen gaan toch niet echt dicht he? Dat wil ik niet!’ vraagt Floor (9) in het weekend. Vrijdag zit ze al thuis omdat Meester Marcel verkouden is. Zondagavond komt daar het – voor Floor slechte - nieuws bovenop dat dit de werkelijkheid wordt, de komende drie weken. ‘Kan ik dan wel mijn plusboeken ophalen op school en krijg ik wel werk op van de meester?’ wil Floor weten. Het grote zwarte gat van verveling gaapt haar toe. Ze juicht dan ook als maandagmiddag de mailtjes van de school binnenstromen: met werk- en lesplannen, instructiefilmpjes, websites, inlogcodes. Het team heeft enorm hard gewerkt maandag. Dinsdagochtend opent ze snel de iPad. ‘Mama, ik moet eerst van 9 tot 10 uur een ochtendwandeling maken met de hond’, zegt ze, wijzend naar het structuurschema dat de school heeft gestuurd. Gelukkig hebben we een hond. Daarna duikt ze in haar werk. Hier en daar hapert het als ze instructiefilmpjes niet kan vinden of openen. Meester Marcel is dagelijks van 10 tot 14 uur beschikbaar voor vragen. Als hij ook nog een filmpje stuurt om de kinderen gedag te zeggen, straalt Floor van oor tot oor. ‘Floor, nu even lunchen hoor, dat doe je op school toch ook?’ Ze kan zich maar moeilijk losrukken van het opstel over Het meisje met de parel van Vermeer.