8 maart 2017

Thuiswerken lastig? Niet met deze 7 tips!

Met onderstaande tips gaat het zeker lukken om de perfecte werkdag te creëren.

Tegenwoordig werken meer en meer mensen vanaf huis. De één vindt het heerlijk om een hele dag zelf in te delen en krijgt meer dan ooit gedaan, de ander heeft er ontzettend veel moeite mee. Familieleden die voor afleiding zorgen, huishoudelijke klussen die eigenlijk gedaan moeten worden, de angst dat je baas denkt dat je niks doet. Hier zeven tips om dit mogelijk te maken.

  1. Maak een planning! Bedenk voordat je begint met werken (bijvoorbeeld aan het einde van de vorige werkdag) wat je precies wilt bereiken die dag. Maak een to-do lijst en houd je eraan. Werk projectmatig en begin pas met een nieuwe project als de vorige is afgerond. Het is een veel gemaakte fout om zonder prioriteitenlijst achter je computer gaat zitten, dus geef jezelf deze 10 minuten om je taken helder te krijgen.
  2. Werk met tijdblokken. Bedenk van te voren (bijvoorbeeld): ik ga van 9:00 tot 12:30 werken, van 13:30 tot 15:30, en van 16:30 tot 18:30. Deze blokken staan vast, er valt niet met jezelf of met familieleden over te onderhandelen. Staan er die dag nog meer dingen op het programma (huishoudelijke taken, de sportclub, iets met de kinderen) dan weet je precies wanneer je daar tijd voor hebt.
  3. Zorg voor een afleiding-vrije zone. Vooral als er leden van het gezin thuis zijn is het belangrijk om af te spreken wanneer ze je niet storen. Bijvoorbeeld, als je een aparte werkruimte hebt, als je de deur gesloten hebt. Of als je in de woonkamer werkt, wanneer je je koptelefoon op hebt. Zet je telefoon geregeld uit om gefocust te kunnen werken en negeer tijdens je werkblokken eventueel ook de huistelefoon en deurbel, alsof je er niet bent. Het werkt voor sommige mensen goed om een dagdeel in de dichtstbijzijnde bibliotheek te werken of in een cafeetje. Zorg ook dat je geen bezoek krijgt ‘omdat je toch thuis werkt’; plan dat gewoon na werktijd.
  4. Ga geregeld sporten! Helemaal als je merkt dat je je focus soms verliest (wat thuis gemakkelijker gebeurt dan op kantoor), is het belangrijk om regelmatig te bewegen. 10 tot 20 minuten wandelen kan al genoeg zijn, maar doe vooral wat je leuk vindt.
  5. Ruim de boel op! Om thuis prettig te kunnen werken, is het een goed idee om te investeren in het opruimen van alles wat voor afleiding zorgt rondom je werkplek, maar ook in je hoofd. Je agenda, inbox, to-do lijst, boekenkast, bureau, computer: alles moet op orde zijn. Om dit te realiseren ben je misschien wat tijd kwijt, maar als je vaker thuis werkt is het essentieel om de boel op orde te hebben.
  6. Zorg dat je gedoucht en aangekleed achter je bureau zit. Een mantelpak is misschien wat overdreven, maar het werkt niet om in je pyjama achter je computer te zitten. Je wordt er sloom van, het is niet productief.
  7. Maak gebruik van de ‘cloud’! Zorg dat je je werk bewaart op een plek waar je altijd en overal bij kunt, bijvoorbeeld iCloud, Dropbox, Google Apps for Business. Je hoeft dus nooit digitale documenten mee te nemen van werk naar huis en kunt ook niets vergeten.

Met deze tips ziet je werkdag er ongetwijfeld een stuk gestructureerder uit. Als je echt geen idee hebt wat er met de tijd gebeurt en je krijgt niet genoeg gedaan, dan is het tijd voor een dagboek. Houd 48 uur bij wat je exact doet op een dag. Noteer alles, van groot tot klein, en kijk dan waar je valkuilen liggen. Je kunt ze dan gericht aanpakken.

Bronnen:

  • marieforleo.com
  • forbes.com
  • businessinsider.com
  • copyblogger.com
  • inc.com