8 maart 2017

Met netwerktips naar nieuwe baan!

De tips komen deze keer van Aaltje Vincent, een bekende en zeer populaire loopbaanprofessional. Met de door haar bedachte methode ‘Jobmarketing’ heeft ze enorm veel mensen aan een baan geholpen. Maak gebruik van haar netwerktips!

Wanneer zet jij de stap naar nieuw werk? Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft onderzocht dat men gemiddeld tien jaar voor dezelfde werkgever werkt. Onderzoeken, zoals van bijvoorbeeld de website van Monsterboard, wezen uit dat veel mensen een overstap zouden willen maken naar nieuw werk. Tweederde vindt overstappen echter te risicovol en kiest liever voor de zekerheid van hun huidige baan. Het moment waarop je nieuw werk wilt, dient zich daarmee vanzelf aan. Of omdat je werkgever reorganiseert en je werk vervalt. Of omdat jij zelf toe bent aan een nieuwe stap in je loopbaan. Bijvoorbeeld als er zich weer nieuwe kansen voordoen in je vakgebied en je graag de overstap maakt. Bereid je er in ieder geval op voor.

Investeer in netwerken, start nu!

Investeren in je vakgerichte netwerk is voor nu en de rest van je werkleven noodzakelijk voor brood op de plank. Immers: de mensen die nu het werk doen dat jij wilt doen, weten het eerst dat er een nieuwe collega nodig is. Of omdat er een collega weggaat, en de vacature wordt weer ingevuld, of omdat er wegens drukte een ‘groei’-vacature is ontstaan. In contact blijven met vakgenoten verhoogt je zichtbaarheid voor als je een volgende stap wilt maken. Je vergroot daarmee je kansen om op het juiste moment uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. En je vakkennis up-to-date houden versterkt je, en geeft je voor dit gesprek het broodnodige zelfvertrouwen.

Ik spreek mensen die hier heel bewust mee bezig zijn. Zij spreken regelmatig, bijvoorbeeld tien keer per jaar, met een vakgenoot af om onderwerpen over het vak uit te wisselen en waar ieder van hen staat. Zij komen daarvoor bij elkaar ‘op het werk’. Ze nemen bewust tijd voor het deelnemen aan bijeenkomsten van hun beroepsgroep en conferenties. Ook volgen zij bijscholingscursussen, zoals ‘Het Nieuwe Werken voor de Secretaresse’, waar zij dan ook hun vakgerichte netwerk versterken.

Actuele vakkennis onontbeerlijk

LinkedIn is een fantastisch hulpmiddel om je vakmatige netwerk op te bouwen en te onderhouden. Nodig hen uit als connectie en ontmoet elkaar! Actuele vakkennis is onontbeerlijk om in contact te zijn en blijven met vakgenoten. Vakkennis kun je naast papieren vakbladen en email nieuwsbrieven ook opdoen op sociale media aan de hand van:

  • Discussies in de vakgroepen op LinkedIn
  • Updates en tweets van jouw connecties in het vak op LinkedIn en Twitter en de artikelen die zij daarin delen
  • De LinkedIn en Facebook pagina’s van de bedrijven/organisaties uit je vak en hun updates
  • Het zoeken op # in Twitter op een bepaald onderwerp zoals #thuiszorg
  • Vakgroepen op Facebook, waarin het laatste vaknieuws met elkaar wordt gedeeld.

En, niet in de laatste plaats, ook jij kunt via deze kanalen je eigen kennis en mening delen in je updates, tweets, berichten en discussiebijdragen.

Hoeveel tijd kost dat?

Met goed gebruik van sociale media is ‘bij blijven in je vak’ makkelijker, actueler en completer dan ooit. Regelmatig krijg ik de vraag naar hoeveel tijd dat wel niet kost. Filteren is cruciaal. Richt je op je eigen vak, dat ten eerste, dat is wat jou nu interesseert. Jij gebruikt sociale media voor jouw specifieke doel. Zonder doel ben je ‘aan het zwabberen’ op sociale media en dat is zonde van je (werk-)tijd. De tips die ik heb voor iedereen die aan het werk wil blijven zijn:

  • Beperk jezelf tot de grootste, belangrijkste LinkedIn vakgroepen en een enkele niche groep (je kunt per groep de berichtenstroom instellen naar dagelijks of wekelijks bij: i – uw instellingen).
  • Maak een targetlijst van bedrijven en organisaties in je vak en volg hen op sociale media in hun ontwikkelingen in het vak en in hun vacatures.
  • Vind je vakgenoten op LinkedIn en volg hun updates op je startpagina en reageer daar op.
  • Volg je vakgenoten op Twitter in een speciale lijst, dat is jouw eigen dagelijkse vaknieuws.
  • Kies meerdere momenten op een dag waarop je in deze berichten kijkt.
  • Laat los dat je alles moet volgen, dat kan niet, ikzelf vertrouw daarin op ‘synchroniciteit’, het gevoel dat ik ‘dit, toevallig, net wel zag’.

Met een actueel vakgericht netwerk en up-to-date vakkennis ben jij goed voorbereid op het moment waarop je nieuw werk wilt veroveren!