8 maart 2017

8 productiviteitstips van zeer succesvolle mensen

Had jij ook bedacht dat dit jaar jouw jaar zou worden wat betreft productiviteit? Het is altijd zo heerlijk om te bedenken wat je allemaal beter gaat doen!

Helaas zitten er niet ineens meer uren in een dag. Daarom kijken we de beste tips en tricks wat betreft productiviteit af van zeer succesvolle mensen. LinkedIn heeft een reeks van deze mensen gevraagd wat hun beste tips zijn, hier volgen er een paar die wij zeer nuttig vinden. Uiteraard ligt het er maar net aan waar je werkt, wat voor soort werk je doet en hoe je situatie is, maar haal eruit wat voor jou van nut is!

  1. Begin je dag met beweging. Je hebt in principe heel veel energie ’s ochtends, het zit alleen vaak verstopt onder een laagje stijf- en moeheid. Op de fiets naar je werk, de hond uitlaten, of wat rek- en strekoefeningen kunnen al voldoende zijn om wakker te worden en om je zuurstof te laten stromen.
  2. Leer hoe je computer echt werkt. Veel mensen werken dagelijks uren met een computer. Er zijn ontzettend veel functies zoals keybord commands, shortcuts, het scheelt allemaal zeeën van tijd. Ken en gebruik ze! Laat je informeren door je technische collega, typ in Google het merk van je computer en ‘keybord commands’, leer de techniek kennen!
  3. Beperk het checken van je email tot twee keer per dag. Het scherm is namelijk interactief; je gaat reageren op bepaalde zaken en voor je het weet ben je uren verder.
  4. Beperk jezelf in het surfen op internet met regels. Er bestaan gratis programma’s om je computergebruik te monitoren, voor veel mensen een ware wake-up call. Deze is erg handig: https://www.rescuetime.com. Je kunt doelen stellen, en bekijken wat je nou eigenlijk aan het doen bent de hele dag.
  5. Jij bent de baas over je mobiele telefoon, niet andersom. Jij bepaalt wanneer je tijd hebt om je telefoon op te nemen.
  6. Focus en hou het simpel; geef je voor een vooraf (met jezelf) afgesproken tijd helemaal over aan een project, zonder afleiding. Multitasken heeft niemand ooit verder gebracht, want je kunt je aandacht nou eenmaal niet verdelen.
  7. Geef “Laat me hier even over nadenken’ standaard als antwoord. Doe waar jij goed in bent, wat echt moet, en zeg ‘nee’ tegen andere dingen: ‘Ik heb erover nagedacht en je project klinkt geweldig, maar met mijn beperkte tijd voeg ik niks toe.’ Zo stel je mensen niet teleur als je achteraf in de problemen komt en zit jij niet vast aan voor jou energie-zuigende projecten (die voor een ander misschien juist een energie-boost zijn).
  8. Maak je to-do lijst actief; in behapbare brokken, met werkwoorden. Dus niet: vergadering. Wel: vergaderruimte organiseren, lunch bestellen, notulist regelen, om maar een voorbeeld te noemen.

Eerder gaven we je ook al tips om je werk op tijd af te krijgen. We zijn natuurlijk heel benieuwd wat jullie nog meer doen om productiever te zijn. Laat het ons en je collega’s hieronder weten.

Bronnen: