8 maart 2017

10 tips om meer te bewegen op de werkvloer

Beweging op de werkvloer is goed voor je, dat mag inmiddels duidelijk zijn. Zo meldt de Volkskrant dat het Nederlands bedrijfsleven ieder jaar miljarden verliest door blessures en ziekten. Dit had voorkomen kunnen worden als werkenden wat meer zouden bewegen op de werkplek. Ook de productiviteit van een werknemer zou door het stil zitten een stuk lager liggen. Maar hoe zorg je dat je meer beweegt als je de hele dag op kantoor zit? Volg deze tips!

  • Sta elk uur op om een paar minuten een rondje te lopen.
    Het is simpel en ligt voor de hand, maar het is ook zo makkelijk en effectief. Als extraatje kan je dan nog wat rekken en strekken en je bent weer helemaal wakker.
  • Vergader eens staand.
    Naast het feit dat je hierdoor meer beweegt, houd je de vaart erin. Beslissingen worden sneller genomen en je laat meer non-verbale communicatie zien door de actieve houding die je aanneemt. Verder blijkt dat mensen meer geneigd zijn ideeën met elkaar te delen als ze staand overleggen.
  • Ga op een opgeblazen ballon zitten.
    Het klinkt misschien gek, maar je leert zo een actieve zithouding aan te nemen. Wiebelen op de ballon stimuleert de doorbloeding van je rugspieren, wat rugklachten kan voorkomen of verhelpen.
  • Loop rond als je belt.
    Zo werk je telefoontjes af terwijl je beweegt.
  • Loop naar collega’s om iets te vragen of te vertellen.
    Tegenwoordig gaat (bijna) alle communicatie via de mail, maar contact met collega’s blijkt ook gelukkiger te maken!
  • Gebruik een kleinere beker om uit te drinken.
    Vanzelfsprekend moet je dan meer lopen om je beker te vullen. Zorg ook dat je zelf drinken haalt en laat niet je collega’s voor je lopen.
  • Koop een beweegmeter.
    Zo kan je zien wat je op een dag aan calorieën verbrandt en hoeveel je precies loopt. Door hier bewust mee bezig te zijn, zal je ook meer bewegen.
  • Ga op een andere verdieping naar het toilet.
    Neem dan niet de lift, maar gebruik de trap. Dit is een simpele manier om extra te lopen.
  • Zet gewichtjes op je bureau.
    Pak de gewichten op als je bijvoorbeeld aan het bellen bent. Wil je geen gewichten op je bureau? Dit kan ook gemakkelijk met een flesje water!
  • Gebruik je pauze.
    Maak een wandeling tijdens je pauze of maak gebruik van een eventuele fitnessruimte op het werk. Zorg dat je in je pauze goed beweegt en je bent weer fit voor de rest van de dag!Bronnen:
  • www.volkskrant.nl
  • www.ibabs.eu
  • www.personeelsnet.nl
  • www.overduurzameinzetbaarheid.nl
  • www.rubriek.nl

Meer lezen: